به گزارش پارسینه به نقل از اقتصادآنلاین، سالهاست که رانندگان ناوگان حملونقل عمومی کشور با مشکلات متعدد جسمی، روانی و مالی درگیرند؛ از فشار کاری بالا و خطرات جادهای گرفته تا نداشتن امنیت شغلی و فقدان حمایتهای قانونی. با افزایش مطالبهگری این قشر زحمتکش و پیگیری نهادهای کارگری، موضوع شناسایی رانندگی به عنوان شغل سخت و زیانآور در دستور کار نهادهای مسئول قرار گرفته است. بر اساس اعلام رسمی، روند اصلاح آییننامه مشاغل سخت و زیانآور آغاز شده و در صورت تصویب نهایی، امکان بازنشستگی پیش از موعد برای رانندگان فراهم خواهد شد.
رانندگی جزو مشاغل سخت و زیانآور محسوب میشود؟
بر اساس تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی، مشاغل سخت و زیانآور به آن دسته از کارهایی اطلاق میشود که در آنها شرایط فیزیکی، شیمیایی یا روانی محیط کار بهگونهای است که میتواند سلامت جسمی یا روانی شاغل را در بلندمدت تهدید کند.
در این میان، رانندگی نیز با مشکلات و خطرات متعددی همچون تصادفات، فشار عصبی ناشی از ترافیک، بیخوابی، آلودگی صوتی و محیطی، گرانی قطعات و دوری از خانواده مواجه است. با این حال، تاکنون بهطور رسمی در لیست مشاغل سخت و زیانآور قرار نگرفته است. اکنون اما امید آن میرود که با پیگیریهای انجامشده، این شغل نیز مشمول حمایتهای قانونی شود.
شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور
قانونگذار برای مشاغل سخت و زیانآور تمهیداتی در نظر گرفته است. بر اساس مقررات جاری، شاغلان این مشاغل میتوانند با داشتن 20 سال سابقه کار مستمر و بدون در نظر گرفتن شرط سنی، بازنشسته شوند.
همچنین، طبق آییننامه مربوطه، حداکثر زمان کار برای این مشاغل 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تعیین شده و انجام اضافهکاری برای شاغلان آن ممنوع است. این شرایط میتواند در صورت تصویب نهایی قرارگیری شغل رانندگی در فهرست مشاغل سخت، برای رانندگان نیز اعمال شود.
مزایای قرارگیری در لیست مشاغل سخت و زیانآور برای رانندگان
در صورت قرار گرفتن رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیانآور، مزایای متعددی نصیب رانندگان حمل و نقل عمومی، کامیونداران، اتوبوسرانان و رانندگان سواری کرایه خواهد شد. مهمترین آن، بهرهمندی از بازنشستگی زودهنگام بدون شرط سنی است. همچنین شرایط کاری مناسبتری شامل کاهش ساعت کاری و حذف اضافهکاری، در انتظار آنها خواهد بود.
0 دیدگاه