همشهریآنلاین نوشت: ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری تجاری جهان است که به طور متوسط 555 مسافر در سه کلاس مختلف و حداکثر ظرفیت تایید شده 853 در یک پیکربندی کاملا اقتصادی را در خود جای میدهد. اما ایرباس از این ظرفیت راضی نبود و برنامههایی را برای A380 طراحی کرد که از لحاظ نظری قادر به حمل بیش از 1000 مسافر بود. این هواپیما تا کنون به صورت طرح روی زمین مانده و ساخته نشده است، اما بد نیست بدانیم اگر چنین هیولای غول آسایی ساخته میشد، چگونه میبود؟
ایرباس A380 چه بود؟
پس از عرضه A380 در سال 2000 به بازار ، ایرباس، A380-200 استرچ را پیشنهاد کرد که صندلیها را از 555 به 656 در طرحبندی سه کلاسه افزایش میدهد. اما پس از آن، در سال 2007، ایرباس توسعه بیشتر A380-800 (معروف به -900) را پیشنهاد کرد که شامل 650 صندلی در قالب سه کلاسه و حداکثر 900 صندلی در پیکربندی تماما اقتصادی است.
در آن زمان چندین شرکت هواپیمایی نسبت به این طرح ابراز علاقه کردند، از جمله شرکت هواپیمایی امارات، که بزرگترین ناوگان A380 در جهان را اداره خواهد کرد.، ویرجین آتلانتیک، کاتای اقیانوس آرا، ایرفرانس، کی ال ام (KLM)، لوفت هانزا، خطوط هوایی کینگ فیشر و چندین شرکت لیزینگ هوایی. اما متأسفانه ایرباس مجبور شد این سفارشات پیشنهادی را تا زمانی که بتواند نسخه اصلی A380-800 را تحویل دهد، بایگانی کند.
با راه اندازی برنامه NEO برای A320، ایرباس به برنامه های ایرباس A380 بازگشت. آنها پیشنهاد کردند که به محض اینکه A380neo را توسعه دادند و راندمان سوخت هواپیما را بهبود بخشیدند، A380-900 را عرضه کنند.
شایعات حاکی از آن است که ایرباس همچنین یک A380-1000 را در نظر گرفته است که 200 صندلی بیشتر از A380-800 داشته باشد و کمی بیش از 1000 مسافر را جابجا کند. اما، طبق سرنوشت، A380 به آرامی منهدم شد و بازنشسته شد، بنابراین برنامههای A380 عظیم هرگز محقق نمیشوند. به بیان ساده، عدم تقاضا برای یک «ایرباس استرچ» دلیل اصلی بود که ایرباس هرگز A380-900 را ارائه نکرد. آنها نتوانستند برنامه معمولی A380 را حفظ کنند، چه رسد به ساخت یک نسخه بزرگتر. برخی پیشنهاد کردهاند که ایرباس باید A380-900 را از همان ابتدا به جای A380-800 کوچکتر ارائه میداد. این امر هواپیما را در موقعیت رقابتی بهتری نسبت به 747-8 و 777X قرار میداد.
آینده A380
با توجه به اینکه تقریبا نیمی از ناوگان A380 جهان پس از شیوع بیماری همه گیر به خدمت بازگشته است، آیا یک «A380 استرچ» شده می تواند دوباره وارد بازار شود؟ متأسفانه، تردید وجود دارد که ایرباس برنامه A380 را احیا کند به دلیل زیان ده بودن نسخه معمولی A380-800 مشخص نیست که هواپیمای بزرگتر اگر ساخته شود سوددهی خواهد داشت یا خیر.
0 دیدگاه