سیستم جدید یاماها با نام عجیب دستیار پایدارسازی موتورسیکلت پیشرفته (AMSAS) شناخته میشود و امکان نصب آن روی موتورسیکلتهای کنونی و بدون نیاز به تغییر در فریم موتورسیکلت یا قطعات اصلی آن وجود خواهد داشت. مهندسان یاماها تکنولوژی AMSAS را روی YZF-R25 مجهز به پیشرانه 2 سیلندر 250 سیسی نصب کردهاند؛ اما آنچه که تغییر کرده واحد اندازهگیری اینرسی است که با فعالکنندههای فرمان و قوای محرکه همکاری میکند. آکیتوشی سوزوکی مدیر این پروژه میگوید:
زمانی که موتورسوار شروع به حرکت یا توقف میکند، فعالکننده سواری نصب شده در چرخ جلو باعث بهبود پایداری میشود و از سرعت حدود 5 کیلومتر در ساعت به بالا نیز فعالکننده فرمان نصب شده روی دستهها این وظیفه را بر عهده میگیرد.
در نتیجه این کارها موتورسیکلت میتواند صرفنظر از مهارت موتورسوار و بدون افتادن در سرعتهای کم حرکت کند. وجود یک موتور در چرخ جلو به پایداری و عدم افتادن موتورسیکلت حتی در زمان سکون نیز کمک میکند. یاماها این سیستم را به عنوان کاربرد دینامیک آونگ معکوس و شبیه بالانس یک جاروی وارونه در کف دست توصیف کرده است. فعالکنندههای دیگری نیز در دسته موتورسیکلت قرار دارند و دستورات لحظهای فرمان را ارائه میکنند. این تکنولوژی از کانسپت های قبلی یاماها همچون موتوبات 2015 و موتوروید 2017 توسعه یافتهاند. کانسپت اولی یک ربات موتورسیکلت خودران بود و کانسپت موتوروید نیز از هوش مصنوعی و تکنولوژی پایدارسازی خودکار موتورسیکلت سود میبرد. تیم تحقیق و توسعه AMSAS با استفاده از دانش به دست آمده در فرایند توسعه دو کانسپت خود توانسته است چنین تکنولوژیهایی را عملیاتی کند.
یاماها هدف چالشبرانگیزی را برای خود ترسیم کرده و آن نیز رساندن تلفات تصادفات به صفر تا سال 2050 است. این کمپانی در حال برنامهریزی برای توسعه تکنولوژیهای بیشتر است تا موانع را پیشبینی کرده و در مانورهای ناگهانی و سریع به موتورسوار کمک کنند. طبق گفته مهندس ارشد یاماها، AMSAS هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و مراحل بعدی نیز کوچک کردن قطعات قبل از تولید خواهند بود. یاماها همچنین به دنبال عرضه AMSAS در موتورسیکلتها و دیگر گزینههای حملونقل همچون دوچرخهها خواهد بود.
منبع: پدال
0 دیدگاه