به گزارش پارسینه، طی چند سال گذشته، نیروهای مسلح هند خرید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) یا پهپادها را عمدتاً برای اهداف نظارتی، شناسایی، دستیابی به هدف، تدارکات و حملات دقیق افزایش داده اند. مشکلات مداوم مرزی هند با چین انگیزه بیشتری برای این روند ایجاد کرده است. ارتش اخیراً نزدیک به 2000 پهپاد سفارش داده است تا قابلیت های نظارتی و شناسایی خود را در امتداد مرز هند و چین و حمل و نقل تجهیزات به پست های پیشرو افزایش دهد. این کشور بیشتر به دنبال هواپیماهای بدون سرنشین برای هدایت آتش توپخانه با هدف افزایش دقت و کارایی سامانههای توپخانهای مستقر در امتداد مرز است.نیروهای مسلح هند هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان یک نیروی لازم می بینند و قصد دارند در سال های آینده چندین پهپاد دیگر را برای طیف گسترده ای از کاربردها به دست آورند. این فرصتی را فراهم می کند تا توان اکوسیستم پهپادی هند افزایش یابد. در حالی که استارتآپهای پهپاد هندی به طور فزایندهای قادر به تجهیز نیروهای مسلح هستند، بازگشایی پتانسیل اکوسیستم پهپادهای نظامی هند مستلزم آن است که به اندازه کافی پرورش داده شود.
ظرفیت رو به رشد راه اندازی پهپادها در هند
اگرچه صنعت هواپیماهای بدون سرنشین هند هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما طی سه سال گذشته به سرعت رشد کرده است و استارت آپ های پهپاد در مرکز این رشد بوده اند. در حالی که بیشتر از 300 شرکت راه اندازی پهپاد هندی برای استفاده غیرنظامی طراحی شده اند، تعداد کمی نیز پهپادهای نظامی می سازند. علاوه بر این، برخی استارتآپها پهپادهای دو منظوره را توسعه دادهاند که نیازهای غیرنظامی و نظامی را برآورده میکنند. به عنوان مثال، یک هواپیمای بدون سرنشین لجستیکی که می تواند برای حمل بسته در داخل شهر استفاده شود، می تواند برای ارسال تجهیزات به سربازان در خط مقدم نیز استفاده شود.
استارتآپهای دفاعی هندی ظرفیت تامین طیف وسیعی از پهپادهای نظامی را برای نیروهای مسلح دارند. ارتش هند قبلاً به استارت آپ هایی مانند ideaForge و Raphe mPhibr چ برای نظارت و حمل و نقل محموله در مناطق مرتفع در امتداد مرزهای هند سفارش پهپاد داده است. علاوه بر این، یک استارت آپ دیگر به نام NewSpace ، اولین سامانه پهپاد تهاجمی خود را در اختیار ارتش قرار می دهد. در اینجا، گروهی از پهپادها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به صورت پشت سر هم برای اصابت به اهداف، بسیار شبیه به انبوهی از حشرات، کار می کنند. اگرچه این دستورات نشان می دهد که توان اکوسیستم پهپادی هند برای امور نظامی به تدریج ساخته می شود، اما هنوز نیاز به پرورش بیشتر آن وجود دارد.
پرورش یک اکوسیستم پهپادی در هند
وزارت دفاع در حال حاضر از طریق برنامه های خود از اکوسیستم پهپادهای نظامی هند پشتیبانی می کند. برای مثال، طرح نوآوریها برای تعالی دفاعی (iDEX) کمکهای بلاعوض را برای حمایت از توسعه محصولات نظامی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، ارائه میکند. iDEX بر اساس نیازهای خاص نیروهای مسلح، چالش ها را حل می کند. سپس استارتآپها ایدههای خود را برای برآورده کردن این الزامات مطرح میکنند و آنهایی که بهترین پیشرفت را دارند، برای توسعه محصول خود کمک هزینه دریافت میکنند. امروزه چندین پهپاد نظامی از این مسیر در حال توسعه هستند. استارت آپ های پهپادی نیز از صندوق توسعه فناوری بهره مند شده اند.
دولت می تواند موفقیت های این طرح ها را توسعه دهد. با توجه به پتانسیل فوق العاده iDEX در تسهیل توسعه پهپادهای نظامی، حل چالش های بیشتر iDEX مربوط به پهپادها ضروری است. در اینجا، دولت باید به اندازه کافی کمک مالی کند تا استارت آپ های دفاعی بتوانند محصولات خود را در طول زمان توسعه دهند. در حال حاضر، iDEX فقط بودجه اولیه را با سقف روپیه ارائه می کند. 1.5 کرور (حدود 182000 دلار) که برای تولید پهپادهای بدون سرنشین به شدت ناکافی است.
به غیر از وزارت دفاع، نیروهای مسلح نیز ابتکاراتی را برای تقویت توسعه پهپادهای نظامی آغاز کرده اند. به عنوان مثال، مسابقه نیروی هوایی هند، که با هدف تشویق توسعه هواپیماهای بدون سرنشین انجام می شود. در اولین دوره این مسابقه که بین سال های 2018 تا 2021 برگزار شد، استارت آپ هایی از سراسر کشور پهپادهای خود را به نمایش گذاشتند. گروهی از کارشناسان حوزه، این استارتآپها را از طریق رقابت راهنمایی کردند و عملکرد پهپادهایشان را بر اساس پارامترهای تعیینشده توسط نیروی هوایی ارزیابی کردند.
برخی از موانع برای توسعه و ساخت پهپاد در هند هنوز برطرف نشده است. به عنوان مثال، بخش خصوصی هند در حال حاضر فاقد ظرفیت تولید قطعات کلیدی مورد استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین است و در عوض آنها را وارد می کند. برای رسیدگی به این موضوع، دولت یک طرح تشویقی مرتبط با تولید (PLI) را در سال 2021 با هدف ایجاد انگیزه برای تولید بومی قطعات هواپیماهای بدون سرنشین اجرا کرد. با این حال، این طرح تنها دارای هزینه ای معادل 120 کرور روپیه (14.5 میلیون دلار) است.
برای ایجاد یک صنعت هواپیماهای بدون سرنشین واقعاً بومی، هند باید یک اکوسیستم حمایتی بسازد که بتواند به استارتآپهای پهپادها ،قطعات تولید شده بومی مانند باتریها، موتورها، پروانهها، سیستمهای کنترل پرواز و غیره عرضه کند.
استارتآپهای نوپا معمولاً با کمبود سرمایه مواجه هستند و تمایلی به صرف منابع اندک خود برای توسعه محصولاتی که نیروهای مسلح هند در مورد تهیه آنها مطمئن نیستند، ندارند. برای تشویق تحقیق و توسعه، نیروهای مسلح باید به این استارت آپ ها اطمینان دهند. برای استارتآپها، حتی یک سفارش دنیایی از تفاوت را ایجاد میکند و به آنها اجازه میدهد تا تولید خود را افزایش دهند، محصولات خود را بیشتر توسعه دهند و حتی اجزای بومی بیشتری را ترکیب کنند. جدای از این، نیروهای مسلح هند باید الزامات خود را کارآمدتر فرموله کنند - استارت آپ های پهپاد شکایت دارند که ارتش اغلب می خواهد پهپادهایی با ویژگی های پیشرفته اما با هزینه کم تهیه کند.
آینده ای روشن برای صنعت پهپادی هند
به طور کلی، تقاضا برای پهپادهای نظامی در حال افزایش است و نیروهای مسلح هند خود تصمیم دارند پهپادهای بیشتری را خریداری کنند. این می تواند توان اکوسیستم پهپادی هند را تحریک کند و پهپادها می توانند به سنگ بنای تلاش هند برای تولید تجهیزات دفاعی بومی تبدیل شوند. علاوه بر این، با توجه به اینکه پیشبینی میشود بازار جهانی پهپادهای نظامی از 11.73 میلیارد دلار در سال 2022 به 30.86 میلیارد دلار تا سال 2029 افزایش یابد، پتانسیل بسیار زیادی برای صادرات پهپادها وجود دارد. اگر کشورهایی مانند ترکیه و ایران بتوانند به صادرکنندگان پیشرو پهپادهای نظامی تبدیل شوند، شکی نیست که کشوری مانند هند در زمینه فناوری اطلاعات نمیتواند به آن جایگاه دست یابد. با این حال، استارتآپهای پهپاد هندی باید به اندازه کافی حمایت شوند تا این امر به واقعیت تبدیل شود.
0 دیدگاه