به گزارش روزنامه اصولگرای جوان،یکی از مشتریان نان بربری که نسبت به خمیربودن نان به شاطر نانوایی اعتراض میکند میگوید: علاوه بر اینکه کیفیت روزبهروز افت میکند، نرخها هم سلیقهای است. دو روز پشت سر هم مراجعه کرده و نان کنجدی گرفتهام. یک بار دو عدد نان 12 هزارو 600 تومان و بار دیگر 13 هزارو 800 تومان شده است. وقتی اعتراض کردهام، شاطر گفته است قیمتش را فراموش کردهام!
وی میافزاید: مگر نه اینکه اتحادیه نانوایان باید با بازرسیهای مداوم این تخلفات را رصد کند؟ تا کی من مشتری مسئولیت اعلام تخلفات را باید داشته باشم؟ با سامانه 124 تماس گرفتهام. این سامانه پاسخگو نیست، میگوید به اتحادیه مربوط اطلاع دهید. شماره تلفن اتحادیه را از اینترنت پیدا کردم، اما هیچ کس پاسخ نمیدهد. ظاهراً اتحادیهها هم درشان را تخته و تعطیل کردهاند.
این مشتری شاکی میگوید: به هر نانوایی که مراجعه میکنم، علاوه بر دستگاه کارتخوان هوشمند، دوسه دستگاه کارتخوان دیگر پشت میز شاطر وجود دارد که هر بار قیمت نان را با یکی از آنها محاسبه میکند. چطور سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان مدعی است تراکنشهای نانوایان را رصد میکند؟ یک بار دیدم زعفرانی که مشتری خریداری کرد، نانوا هزینه آن را با دستگاه کارتخوان هوشمند محاسبه کرد، یکی دیگر نیز معادل قیمت آن را در چند نوبت با نرخ نان محاسبه کرد و کارت کشید. متأسفانه تخلفات نانوایان بسیار علنی است، اما بازرسی وجود ندارد که این تخلفات را ثبت و ضبط کند.
بالای 80درصد نانواییها نرخ مصوب را رعایت نمیکنند
گزارش میدانی صداوسیما از 100نانوایی بربری و سنگکی حاکی است از 58نانوایی بربری تنها 10نانوایی نرخ مصوب را رعایت میکردند، از 42نانوایی سنگک هم تنها 9نانوایی نرخ مصوب را رعایت میکردند، یعنی بالای 80درصد نانواییها نرخ مصوب را رعایت نمیکردند نکته قابل توجه این بود که بالای 90درصد نانواییها مجهز به دستگاه کارتخوان آرد و نان بودند که حالا فقط خودشان از این دستگاه استفاده میکردند، یعنی به ما میگفتند که «دستگاهمان خراب است و اجازه نداریم استفاده کنیم، ممکن است دزدیده شود، شما نحوه استفاده از این دستگاه را بلد نیستید»، بهانههایشان همه همین بود یا اگر اجازه استفاده از این دستگاه را به ما میدادند، خودشان قیمت را میزدند، به ما میگفتند که شما فقط کارت بکشید و مورد دیگر اینکه فروش اجباری داشتند، یعنی به ما میگفتند نان ساده نداریم، فردا پخت میکنیم، اگر مثلاً نمیخواهید، مراجعه کنید به نانوایی دیگر، بله این مشاهداتی بود که از تخلفات نانواییها داشتیم.
تخلفاتی که به آن اشاره شد، به دلیل نبود نظارت درست از سوی اتحادیهها و سازمان حمایت و تعزیرات، اجازه نداد کام مردم از اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان شیرین شود و مردم همچنان از کیفیت و قیمت سلیقهای نان گلایه دارند، هر چند به گفته وزیر اقتصاد هوشمندسازی آرد و نان صرفهجوییهای قابل توجهی در پی داشته است، به طوری که پیشبینی میشود طی دو سال (از اردیبهشت سال گذشته تا پایان امسال) بیش از 1/5 میلیون تن صرفهجویی در مصرف آرد یارانهای اتفاق افتاده است که از نظر ارزش معادل 27هزارمیلیارد تومان میشود و برای اینکه یک تجسم واقعیتر داشته باشیم، معادل نیاز نان 20میلیون نفر در یک سال خواهد بود، اخیراًً نیز با رونمایی از سامانه صورتحساب الکترونیکی فروش نان، طرح هوشمندسازی وارد مرحله جدیدی شده است. محمد جلال، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در این خصوص میگوید: در این مرحله مردم با استفاده از برنامه کاربردی که تحت وب طراحی شده به محض انجام تراکنش، صورتحساب خود را مشاهده میکنند. به این علت که روزانه حدود 12میلیون تراکنش خرید نان در سامانه ثبت میشود، با استفاده از نظر مردمی میتوان به یک دستهبندی مناسب در خصوص عملکرد نانوایان در حوزه تهیه و توزیع نان رسید.
جمعبندی
به نظر میرسد دولت برای اجرای بهتر این طرح مهم به نظرات و انتقادات مردم نیاز دارد تا بتواند تخلفات نانوایان را رصد و ثبت کند. اینکه با رونمایی از این سامانه خریدها شفافیت بیشتری پیدا میکند، نقطه قوت طرح است، اما اتکا بر نظرات و انتقادات مردم برای آسیبشناسی طرح و رصد تخلفات قطعاً در موفقیت طرح نقش چندانی نخواهد داشت.
در دو گامی که از اجرای طرح هوشمندسازی میگذرد، همچنان تخلفات و نارضایتیها وجود دارد و این امر نشان میدهد این طرح ملی نقاط ضعف و به اصطلاح گپهای بسیاری دارد که باید برطرف شود. تلاش «جوان» برای انجام مصاحبه با فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران و رفع ابهامهای موجود و تخلفات گزارششده مردم از نانوایان سنتی ناکام ماند و وی از انجام مصاحبه با خبرنگار ما خودداری کرد.
0 دیدگاه