رویکرد متفاوت تهران درباره ارسال موشک های بالستیک به مسکو

تیتر اقتصادی: این قطعنامه تهران را از صادرات پهپاد یا موشک با برد بیش از 300 کیلومتر و محموله‌ بیش از 500 کیلوگرم منع می‌کند.
رویکرد متفاوت تهران درباره ارسال موشک های بالستیک به مسکو
به گزارش تیتر اقتصادی:   پل ایدون، کارشناس نظامی در مقاله‌ای برای مجله «فوربس» گمانه زده است که خودداری تهران از ارسال موشک‌های بالستیک به مسکو برای استفاده در جنگ علیه اوکراین احتمالا به دلیل ملاحظهٔ قطعنامه سازمان ملل درباره صدور تسلیحات سنگین علیه ایران است که در اکتبر امسال منقضی می‌شود.

العربیه نوشت: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که یکی از شروط توافق هسته‌ای 2015 قدرت‌های جهانی با ایران بود، در هنگام انعقاد «برجام» به منظور محدود کردن صادرات موشکی ایران صادر شد. این قطعنامه تهران را از صادرات پهپاد یا موشک با برد بیش از 300 کیلومتر و محموله‌ بیش از 500 کیلوگرم منع می‌کند.

برخی از شروط آن قطعنامه در اکتبر 2020 به پایان رسید، و تهران از آن زمان صدها هواپیمای بدون سرنشین، عمدتا از نوع «شاهد 136» به روسیه صادر کرده است. با این حال، مشخص نیست که آیا تهران هنوز موشک‌های بالستیک یا پهپادهای دوربرد مانند «آرش 2» در اختیار مسکو قرار داده است یا خیر.

دیگران چه می خوانند:
 

بنا بر گزارش‌ دستگاه‌های اطلاعاتی غربی، تهران قصد دارد موشک «فاتح 110» که می‌تواند اهدافی تا فاصله 300 کیلومتری را هدف بگیرد، را مورد اصلاح قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که قطعنامه 2231 را نقض نمی‌کند. تهران همچنین ارسال موشک «ذوالفقار» که برد 700 کیلومتری دارد به روسیه را رد کرده است.

به گفته ایدون، کارشناسان بر این باورند که تهران پیشاپیش مفاد قطعنامه 2231 را نقض کرده است، چرا که پهپادها و موشک‌های کروزی که در اختیار روسیه قرار داده، بیش از 300 کیلومتر برد دارند، اما تحت فشار بین‌المللی تهران ممکن است بخواهد رویکرد متفاوتی درباره موشک‌های بالستیک اتخاذ کند.

به گفته کارشناسان، اگر تهران موشک‌های بالستیک مختلف را به روسیه تحویل داده است، ممکن است از مسکو خواسته باشد تا فعلا از استفاده از آنهایی که بردی بیش از 300 کیلومتر دارند خودداری کند، و مثلا استفاده خود را به «فاتح 110» محدود کند که حداکثر برد آن 300 کیلومتر است.

رویکرد متفاوت تهران درباره ارسال موشک های بالستیک به مسکو

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟