تحقق مطالبه ۱۶ ساله مردم غرب مازندران برای ایجاد دانشکده علوم پزشکی مستقل

تیتر اقتصادی: با پیگیری‌های مجدانه سیدشمس الدین حسینی و محسنی بندپی نمایندگان شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد و نوشهر، چالوس و کلاردشت و نگاه کارشناسی و توسعه محور دانشگاه علوم پزشکی استان، سرانجام در اسفند ماه سال گذشته و تیرماه سال جاری، شورای عالی گسترش وزارت بهداشت طی دو مصوبه، مجوز تأسیس دانشکده علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت تنکابن را صادر کرد.
تحقق مطالبه ۱۶ ساله مردم غرب مازندران برای ایجاد دانشکده علوم پزشکی مستقل
به گزارش تیتر اقتصادی:  سهیلا محمدی: غرب مازندران با وجود سرشار بودن از نعمت‌های خدادادی چون کوه، جنگل و دریا در چهار فصل سال بویژه در ایام پیک مسافر، همواره پذیرای میلیون‌ها نفر گردشگر از داخل و خارج از کشور است.

این جمعیت میلیونی شناور در حالی به این منطقه سفر می‌کنند که سرانه درمانی آن پاسخگوی بومیان نیست چه برسد به اینکه جوابگوی نیازهای درمانی میلیون‌ها گردشگر باشد. از این رو و برای حل این معضل اساسی در سال‌های گذشته متولیان و مسئولان به فکر ساخت بیمارستان فوق تخصصی جراحی قلب باز تنکابن افتادند که در حال حاضر پس از گذشت ۱۰ سال، مراحل نهایی ساخت خود را می‌گذراند و همچنین بازسازی و تجهیز اورژانس بیمارستان دولتی شهید رجایی این شهرستان و گسترش بیمارستان امام سجاد رامسر نیز در زمره همین اقدامات است.

اما این تنها نیاز درمانی منطقه نبوده بلکه دوری از مرکز استان و عدم تمایل پزشکان متخصص و فوق تخصص به کار در غرب مازندران نیز از دیگر مشکلاتی است که این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

دیگران چه می خوانند:

در تمام سال‌های گذشته، برخی متولیان امر و برخی از فعالان سیاسی رامسری سعی کردند تا پردیس دانشگاهی این شهرستان را ارتقا داده و یا مجوز تأسیس دانشکده علوم پزشکی را اخذ کنند اما این سعی و کوشش ۱۶ ساله بی نتیجه ماند.

تلاش‌ها به اینجا ختم نشد و با پیگیری‌های مجدانه دو نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس و نماینده نوشهر و چالوس در غرب مازندران و نگاه کارشناسی و توسعه محور دانشگاه علوم پزشکی استان، سرانجام در اسفند ماه سال گذشته و تیرماه سال جاری، شورای عالی گسترش وزارت بهداشت طی دو مصوبه، مجوز تأسیس دانشکده علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت تنکابن را صادر کرد.

با وجودی که نمایندگان مردم غرب مازندران در مجلس تاکید کرده‌اند به هیچ عنوان تعصبی برای آنکه ستاد دانشکده علوم پزشکی غرب مازندران در کدام شهرستان مستقر شود، ندارند و انتخاب تنکابن براساس شاخص‌های وزارت بهداشت از منظر وسعت، جمعیت و حد وسط بودن و داشتن حداکثر ۲۰۰ کیلومتر فاصله با دانشگاه علوم پزشکی ساری صورت گرفته اما همچنان مخالفت‌ها ادامه دارد.

*پردیس رامسر به دانشکده پزشکی دولتی تبدیل می‌شود.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی هشت ماهی که مسئولیت راهبری دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر عهده اینجانب است، با بررسی نیازها و مسائل دانشگاه، برنامه‌ای راهبردی برای آن تدوین کردیم.

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها ایجاد بلوک‌های منطقه‌ای در سطح استان بود که آن را به سه قسمت غرب، مرکزی و شرق تقسیم می‌کند.

غلامی هدف از این کار را توسعه متوازن درمانی در مازندران دانست و اضافه کرد: ما با انجام این کار در واقع به دغدغه رامسری‌ها جامه عمل پوشانده و مجوز تأسیس این دانشکده را اخذ کردیم.

وی با بیان اینکه پردیس رامسر در حال حاضر هیچ ساختار و تشکیلات اداری نداشته و زیر نظر ساری اداره می‌شود، خاطر نشان کرد: تمامی اساتیدی که در آن تدریس می‌کنند از اعضای هیئت علمی تعهدی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران هستند.

وی ادامه داد: با اخذ مجوز تأسیس دانشکده علوم‌پزشکی و خدمات درمانی غرب مازندران، پردیس رامسر نه تنها جمع نمی‌شود بلکه ارتقا یافته و به دانشکده پزشکی دولتی تبدیل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در نشستی که با وزیر بهداشت در خصوص استقلال دانشکده غرب مازندران و پردیس داشتیم، برخی آمدند و مخالفت کردند و حتی بر من خرده گرفتند که چرا با تأسیس دانشکده در غرب مازندران موافقت کردم.

غلامی بیان داشت: من نگاهم این است، وقتی امکاناتی مانند بیمارستان، دانشگاه و غیره مهیاست باید زمینه ساز توسعه استان باشیم و با همین‌نگاه دانشکده علوم پزشکی در غرب مازندران مصوب شده است.

وی گفت: هم در تمام مدتی که تلاش کردیم تا این مجوز را اخذ کنیم، به هیچ وجه صحبت اینکه مرکزیت ستاد دانشکده در کدام شهرستان باشد، عنوان نشد و این مصوبه برای غرب مازندران اخذ شده و اکنون باید همه باهم کمک کنیم تا این مجموعه ایجاد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد که تنکابن بر اساس شاخص‌های مد نظر شورای عالی گسترش وزارت بهداشت به عنوان مرکز استقرار دانشکده علوم‌پزشکی و خدمات درمانی غرب مازندران انتخاب شده است.

غلامی با تاکید بر اینکه با مخالفت‌های بی اساس نباید کام مردم را تلخ کرد، افزود: چه ایرادی دارد مازندران هم به مانند شیراز و کرمان دارای چندین دانشکده علوم پزشکی باشد و رشد کند.

*تخصیص ۲ هزار متر مربع بنای آماده در یکی از بهترین نقاط تنکابن برای استقرار ساختمان دانشکده علوم‌پزشکی غرب مازندران

سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالیست که مظاهر معافی فرماندار ویژه تنکابن خبر از تخصیص ۲ هزار متر مربع بنای آماده و ساخته شده زیبا در یکی از بهترین نقاط تنکابن برای استقرار ساختمان دانشکده علوم‌پزشکی غرب مازندران داد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر این اتفاق مبارک را در زمره نیازهای اساسی منطقه خواند و زمینه ساز رشد و توسعه درمانی غرب مازندران برشمرد.

*نماینده نوشهر و چالوس: توسعه درمانی در غرب مازندران هدف اصلی است و نه استقرار سایت اداری در شهرستان خاصی

همچنین محمدعلی محسنی بندپی نماینده نوشهر و چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی که یکی از افراد مؤثر در اخذ این مصوبه بود، در واکنش به مخالفت‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: که اگر بنا باشد شهرستانی داعیه استقرار ستاد دانشکده را داشته باشد، آن شهرستان می‌تواند نوشهر یا چالوس باشد.

وی با تاکید براینکه هدف به هیچ عنوان شهرستان خاصی نیست، افزود: هدف بسیار بزرگ‌تر از این مسائل بوده و همانا توسعه و پیشرفت درمانی غرب استان مد نظر ماست.

تأمین امکانات و تکمیل زیرساخت‌های درمانی در غرب مازندران نیاز اساسی مردم منطقه به شمار می‌رود و راه اندازی دانشکده علوم پزشکی و ارتقای آن می‌تواند در برآورده شدن نیازهای درمانی مردم منطقه نقش مهمی داشته باشد و از اعزام بیماران به مراکز درمانی دیگر استان‌ها جلوگیری کند.

تحقق مطالبه ۱۶ ساله مردم غرب مازندران برای ایجاد دانشکده علوم پزشکی مستقل

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟