سوپراسپرت ها وارد میدان می شوند

برلینتای هیبریدی با موتور عقب به جمع مدل‌های افسانه‌ای فراری مانند چلنج استراداله، 430 اسکودریا، 458 اسپچاله و 488 پیستا پیوسته؛ مدل‌هایی که سال‌هاست اقتدارشان را خودشان را در دنیای خودروهای اسپرت تعریف می‌کنند.
سوپراسپرت ها وارد میدان می شوند

به گزارش پارسینه، برلینتای هیبریدی با موتور عقب به جمع مدل‌های افسانه‌ای فراری مانند چلنج استراداله، 430 اسکودریا، 458 اسپچاله و 488 پیستا پیوسته؛ مدل‌هایی که سال‌هاست اقتدارشان را خودشان را در دنیای خودروهای اسپرت تعریف می‌کنند.

با این حال، فراری ادعا می‌کند که مدل جدید 296 اسپچاله، از نظر لذت رانندگی و عملکرد، تجربه‌ای کاملاً متفاوت ارائه می‌دهد.

دیگران چه می خوانند:

این خودرو به‌تازگی طی رویدادی در مارانلو واقع در شمال ایتالیا رونمایی شد و پس از ماه‌ها انتظار تصاویر آن که توسط افراد متبحر یا همان جاسوسان صنعتی عکس برداری شده بود دیده شد.  نمونه‌های اولیه آن در جاده‌ها ، با نام 296 اسپچاله و مدل کروک آن با نام اسپچاله A کاملاً قابل دسترسی هستند.

 

طراحی مانند همیشه

 

درحالی‌که طراحی کلی خودرو از مدل 296 GTB الهام گرفته، نسخه‌های اسپچاله از نظر خطوط تیز و آیرودینامیک، فرم‌های رادیکال و جسورانه، گامی فراتر رفته‌اند تا پیوندشان با دنیای مسابقات اتومبیلرانی را به رخ بکشند. مشتریان می‌توانند این خودرو را با رنگ خاص "ورده نوربرگ‌رینگ" سفارش دهند؛ رنگی سبز و زنده که به‌طور اختصاصی برای این مدل توسعه یافته است.

Screenshot 2025-05-03 101853

 

سبک‌تر و سریع‌تر از خودروی افسانه ای

ابعاد خودرو شامل طول 4625 میلی‌متر، عرض 1968 میلی‌متر و ارتفاع 1181 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور آن نیز 2600 میلی‌متر اعلام شده که دقیقاً همان اندازه‌هایی‌ است که در مدل 296 GTB هم دیده می‌شود.

در همین حال، مهندسان فراری تلاش زیادی کردند تا طراحی کابین را ساده‌تر و وزن خودرو را سبک‌تر کنند. برای رسیدن به این هدف، از متریال‌های سبک‌وزن مانند فیبر کربن، آلومینیوم و آلکانتارا استفاده شد و نتیجه، فضایی مینیمال با تمرکز بالا بر عملکرد رانندگی در سبک مسابقه‌ای است.

قلب تپبنده یک هیولای کوچک

فراری 296 اسپچاله، چابکی مدل 296 GTB را به سطحی بالاتر رسانده، آن هم در قالب یک خودروی پلاگین هیبریدی با فناوری‌هایی که از فرمول یک الهام گرفته‌اند. این سیستم شامل یک پیشرانه 3 لیتری V6 توئین‌توربو با موقعیت نصب عقب میانی به‌همراه یک موتور برقی است. نگران حجم کم موتور نباشید؛ این V6 کوچک، عملکردی فراتر از بسیاری از موتورهای V8 ارائه می‌دهد.

مجموع خروجی این سیستم 867 اسب‌بخار (880 اسب‌بخار متریک) است؛ یعنی 49 اسب‌بخار بیشتر از قدرت تولیدی در مدل استاندارد 296 GTB. نیروی پیشرانه از طریق گیربکس 8 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این اعداد باعث می‌شود تا سوپراسپرت ایتالیایی ظرف تنها 2.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، در 7 ثانیه سرعت 200 کیلومتر را ثبت کند و نهایتاً به بیش از 330 کیلومتر بر ساعت (205 مایل بر ساعت) دست یابد.

فراری 296 اسپچاله قدرتمندترین خودروی دیفرانسیل‌عقبی است که تاکنون توسط فراری ساخته شده. علاوه بر این، موتور برقی جدید در حالت تقویتی ویژه (Extra Boost Mode) به‌تنهایی 177 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

Screenshot 2025-05-03 101908

با سرعت فشنگ رانندگی کنید

این مدل در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت (155 مایل در ساعت) حدود 435 کیلوگرم (992 پوند) نیروی داون‌فورس تولید می‌کند؛ رقمی که نسبت به مدل 296 GTB حدود 20 درصد افزایش داشته است. این به لطف طراحی جدید فراری است که شامل دمپر آیرودینامیکی یکپارچه با کاپوت جلو و بال‌های جانبی تازه در سپر عقب می‌شود، که همگی در کنار اسپویلر فعال عقب کار می‌کنند.

در نسخه اسپچاله، استراتژی کنترل عملگر اسپویلر هم بازطراحی شده و حالا زمان انتقال بین حالت «مقاومت پایین هوا» (Low Drag) و «داون‌فورس بالا» (High Downforce) را تا 50 درصد کاهش داده است. همچنین، پیکربندی جدیدی به‌نام داون‌فورس متوسط (Medium Downforce) معرفی شده که پایداری عقب خودرو را در سرعت‌های بالا بهبود می‌بخشد.

صدای موتور V6 هم چیزی کمتر از رقبا ندارد

فراری وزن کلی 296 اسپچاله را نسبت به مدل استاندارد 296 GTB حدود 60 کیلوگرم (132.3 پوند) کاهش داده است. این کاهش وزن حاصل استفاده گسترده از فیبر کربن در بدنه و قطعات تیتانیومی در پیشرانه است.

نتیجه‌ی این رژیم سبک‌سازی، نسبت وزن به قدرتی تحسین‌برانگیز به‌میزان تنها 3.5 پوند به‌ازای هر اسب‌بخار (یا 1.60 کیلوگرم به‌ازای هر اسب‌بخار متریک) است.

به نرمی یک کشتی کروز

مهندسان فراری سیستم کنترل الکترونیکی، تنظیمات سیستم تعلیق و سامانه کنترل دینامیکی را به‌دقت بازبینی و بهینه‌سازی کرده‌اند تا خودرو به‌ویژه در سرعت‌های بالا رفتاری قابل پیش‌بینی و پایدار از خود نشان دهد.

فراری برای نسخه اسپچاله کانال‌های صوتی جدیدی طراحی کرده که تعدادشان دو برابر نمونه به‌کار رفته در 296 GTB است. این طراحی صوتی باعث شده راننده تجربه‌ای هیجان‌انگیز از صدای پیشرانه داشته باشد.

اسپچاله از رینگ‌های 20 اینچی برش‌خورده‌ی الماسی‌شکل بهره می‌برد که با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ تزیین شده‌اند. این تایرها به‌طور اختصاصی برای این خودرو طراحی شده‌اند.

مشتریان می‌توانند این مدل را در دو نسخه سفارش دهند: مدل سقف ثابت با نام 296 اسپچاله یا نسخه سقف‌جمع‌شونده با نام اسپچاله. همچنین خریداران از برنامه 7 ساله نگهداری خدمات پس از فروش بهره‌مند خواهند شد که تمامی سرویس‌های دوره‌ای را پوشش می‌دهد.

سوپراسپرت ها وارد میدان می شوند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟