به گزارش پارسینه، یکی از مطالبات دیرینه جامعه قرآنی کشور، ایجاد سازوکاری شفاف و ضابطهمند برای رتبهبندی قاریان و مدرسان قرآن کریم بوده است؛ ضرورتی که با هدف تعیین دقیق سطوح علمی، فنی و مهارتی فعالان این عرصه، زمینهای برای رشد و ارتقای هدفمند آنان فراهم میکند.
با اجرای این نظام ارزیابی، هر قاری و مدرس ضمن شناخت توانمندیهای فردی، میتواند مسیر پیشرفت خود را به روشنی دنبال کرده و برای ارتقای جایگاه حرفهای خود برنامهریزی کند. در سایه این فرآیند هدفمند، علاوه بر تقویت انگیزهها و افزایش کیفیت، بستری مناسب برای الگوسازی در قرائت و تولید آثار فاخر قرآنی نیز فراهم میشود؛ مسئلهای که در بیانات مقام معظم رهبری درباره تعریف «قاری کامل» مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.
از ایده تا اجرا؛ نقطه آغاز در دهه 70 شمسی
اولین جرقههای طراحی این طرح ملی در سالهای 1376 و 1377 و با تهیه پیشنویسهایی در «شورای عالی قرآن» زده شد.
سرانجام، پس از سالها پیگیری و برگزاری جلسات کارشناسی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی «آییننامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم» در نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ 7 اسفندماه 1389 به تصویب رسید و اجرای آن به شورای عالی قرآن واگذار شد.
بر اساس این آییننامه، مقرر شده است هر سال دستکم یک دوره ارزیابی تخصصی برگزار و به افراد پذیرفتهشده، گواهینامه تخصصی اعطا شود. به این ترتیب، دورههای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم امسال به ایستگاه سیزدهم رسیده است.
مشوقهای ارزشمند برای دارندگان گواهینامههای تخصصی
بر اساس مصوبات، دارندگان گواهینامههای تخصصی قرائت و تدریس قرآن کریم، از امتیازات ویژهای برخوردار خواهند شد. این مزایا شامل:
بهرهمندی از کمکهزینه شهریه دانشجویی؛
معافیت از شرکت در آزمونهای تأسیس مؤسسات قرآنی؛
ثبت در فهرست افتخارات بنیاد ملی نخبگان و استفاده از حمایتهای آن؛
ادامه تحصیلات تکمیلی در رشتههای قرآنی بدون آزمون و با پذیرش دانشگاه مربوطه؛
اعزام تبلیغی حداقل یکبار به خارج از کشور با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
ورود مستقیم به مرحله کشوری مسابقات سازمان اوقاف؛
امکان داوری در مسابقات مختلف قرآنی؛
دعوت به نشستهای تخصصی سالانه قرائت.
مراحل پنجگانه دورههای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم
دورههای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم شامل پنج مرحله است. مرحله اول شامل اطلاعرسانی گسترده و هدفمند است که این بخش از طریق نشست خبری با اصحاب رسانه، چاپ و توزیع پوستر در نهادهای قرآنی، انتشار در شبکههای اجتماعی، پخش تیزرهای صوتی و تصویری از شبکههای ملی و استانی، و همچنین بارگذاری اطلاعات در پایگاههای خبری و قرآنی تخصصی انجام میشود.
در مرحله دوم، آزمونها برگزار میشود. فرآیند ارزیابی شامل سه مرحله اصلی است: ابتدا داوطلبان پس از مطالعه دقیق آییننامه و انتخاب درجه مورد نظر، آثار خود را در فایلهای صوتی و تصویری به دبیرخانه ارسال میکنند. ضبط آثار باید بدون افکت و صدابرداری حرفهای و در فضای آموزشی واقعی انجام شود.
در صورت بروز نقص فنی، داوطلب تا 72 ساعت فرصت دارد آثار اصلاحشده را ارسال کند. در صورت تکرار خطا، از فرآیند ارزیابی حذف خواهد شد.
در مرحله سوم، داوری طبق آییننامه مسابقات اوقاف انجام شده و نتیجه داوری حداکثر تا 15 روز بعد اعلام میشود. داوطلبان میتوانند ظرف 3 روز اعتراض خود را ثبت کنند و دبیرخانه نیز موظف است ظرف یک هفته پاسخ نهایی را اعلام کند.
نکته قابل توجه آن است که ارزیابیهای این طرح، متمرکز بر تسلط علمی و مهارتی در قرائت و تدریس است و با ارزیابیهای رایج سایر نهادها متفاوت است.
معرفی برگزیدگان دوره سیزدهم
دورههای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم امسال به ایستگاه سیزدهم رسیده است. مدتی پیش با پایان ارزیابیهای این دوره، نتایج نهایی اعلام شد. در این دوره، مجموعاً 373 نفر در مراحل مختلف آزمون شرکت کردند.
از این تعداد، 35 نفر در بخش قاریان و 17 نفر در بخش مدرسان موفق به اخذ گواهینامه تخصصی در سطوح یک تا چهار شدند. از میان پذیرفتهشدگان، 43 نفر مرد و 9 نفر زن هستند. گواهینامهها از نیمه دوم اردیبهشتماه 1404 قابل دریافت خواهد بود.
به این ترتیب و بنا بر اعلام دبیرخانه شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، آغاز سیزدهمین دوره ارزیابی از اول خردادماه سال جاری خواهد بود و جزئیات ثبتنام و شرکت در آزمونها متعاقباً اعلام خواهد شد.
0 دیدگاه