به گزارش پارسینه به نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویتهای اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخصهای گفتمان دولت وفاق ملی است که بی تردید یکی از اولویتهای مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقیمانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است.
هوشنگ بازوند تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب هفت طرح تشریح کرد و افزود: این کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غربی کشور در مجموع 6 هزار و 186 کیلومتر است که در حال حاضر 2 هزار و 836 کیلومتر از آنها به بهرهبرداری رسیده است. اکنون 339 کیلومتر از این کریدورها در دست اجراست و برای تکمیل بخشهای باقیمانده بیش از پنج میلیون و 300 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
مهمترین شریان ترانزیتی کشور کجاست؟
وی، کریدور شماره یک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد را یکی از مهمترین شریانهای ترانزیتی کشور اعلام کرد و ادامهداد: این کریدور از تهران آغاز میشود و با عبور از قم، اراک، خرمآباد و اهواز به بندر امام خمینی در جنوب متصل میشود. این کریدور 817 کیلومتر است که تاکنون 450 کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و 145کیلومتر آن در قالب آزادراه قم- سلفچگان و اراک- خرمآباد در دست اجراست و به منظور تکمیل بخشهای باقیمانده 350 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
جزئیات جدید از دومین کریدور آزادراهی کشور
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای کشور، دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیل کننده ارتباط پایتخت با شمال غرب کشور دانست و اظهار داشت: این کریدور به طول 914 کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمال غرب کشور طراحی شده است که در حال حاضر 664 کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و عملیات اجرایی 92 کیلومتر شامل قطعه 6 آزادراه ارومیه- تبریز و آزادراه تبریز- مرند در دست اجرا است.
سومین کریدور حیاتی ایران
وی در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور، اظهار داشت: این کریدور به طول 607 کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور میرسد. 288 کیلومتر آن در حال حاضر زیر عبور قرار دارد و 85 کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.
جزئیات جدید از چهارمین کریدور آزادراهی کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی، اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال- جنوبی یکهزار و 297 کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول 312 کیلومتر به صورت آزادراه در دست بهرهبرداری قرار دارد و عملیات اجرایی 985 کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشده است.
کریدور شماره 5 کجاست؟
بازوند، تکمیل کریدور شماره پنج با هدف اتصال آزادراهی تهران- قزوین- رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویتهای دولت دانست و ادامهداد: این کریدور 520 کیلومتر است که در حال حاضر تا رشت به صورت آزادراهی زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی 190 کیلومتر دیگر نیازمند 350 هزار میلیارد ریال اعتبار است.
تکمیل کریدور شماره 6
وی در ادامه از تکمیل شدن 707 کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره 6 خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران- قم- اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شده است و در حال حاضر حدود 66 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
هفتمین کریدور ایران در این ناحیه قرار دارد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مسیر تهران- چرمشهر- گرمسار- سمنان- مشهد-سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور 954 کیلومتر است که 85 کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده است و به منظور اتصالآزادراهی پایتخت به شمال شرق کشور 836 کیلومتر از آن باقی مانده است.
وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر سه هزار و 52 کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهرهبرداری رسیده است، 760 کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و 1یکهزار و 882 کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این اولویتهای آزادراهی به دنبال مشوقهای لازم برای حضور بخش خصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهرهمندی از مزایای آن هستیم.
برنامه ایران برای ساخت 9 کریدور ترانزیتی
به گزارش اکوایران، پیش از این نیز عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از برنامهریزی برای ساخت 9 کریدور ترانزیتی ریلی به طول 17 هزار کیلومتر خبر داده و تاکید کرده بود که این پروژهها در صورت تأمین 10 میلیارد یورو سرمایه و اختصاص بودجه لازم، طی سه تا هفت سال تکمیل خواهند شد.
0 دیدگاه