۷ شریان مهم ترانزیتی کشور را بشناسید

معاون وزارت راه و شهرسازی جزئیات جدیدی درباره کریدورهای در دست احداث تشریح کرد.
۷ شریان مهم ترانزیتی کشور را بشناسید

 به گزارش پارسینه به نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب کشور را از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت راه وشهرسازی برشمرد و گفت: توسعه متوازن، فراگیر و عادلانه از شاخص‌های گفتمان دولت وفاق ملی است که بی تردید یکی از اولویت‌های مصداقی و عملیاتی این گفتمان ایجاد و تکمیل قطعات باقی‌مانده یا کار نشده در کریدورهای ترانزیتی آزادراهی است.

هوشنگ بازوند تکمیل کریدورهای آزادراهی را در قالب هفت طرح تشریح کرد و افزود:‌ این کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غربی کشور در مجموع 6 هزار و 186 کیلومتر است که در حال حاضر 2 هزار و 836 کیلومتر از آنها به بهره‌برداری رسیده است. اکنون 339 کیلومتر از این کریدورها در دست اجراست و برای تکمیل بخش‌های باقی‌مانده بیش از پنج میلیون و 300 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

دیگران چه می خوانند:

مهمترین شریان ترانزیتی کشور کجاست؟

وی، کریدور شماره یک آزادراهی کشور را که از شمال تا جنوب کشور امتداد دارد را یکی از مهمترین شریان‌های ترانزیتی کشور اعلام کرد و ادامه‌داد: این کریدور از تهران آغاز می‌شود و با عبور از قم، اراک، خرم‌آباد و اهواز به بندر امام خمینی در جنوب متصل می‌شود. این کریدور 817 کیلومتر است که تاکنون 450 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و 145کیلومتر آن در قالب آزادراه قم- سلفچگان و اراک- خرم‌آباد در دست اجراست و به منظور تکمیل بخش‌های باقی‌مانده 350 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

جزئیات جدید از دومین کریدور آزادراهی کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور، دومین کریدور آزادراهی کشور را تسهیل کننده ارتباط پایتخت با شمال غرب کشور دانست و اظهار داشت:‌ این کریدور به طول 914 کیلومتر از تهران تا مرز بازرگان در شمال غرب کشور طراحی شده است که در حال حاضر 664 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است و عملیات اجرایی 92 کیلومتر شامل قطعه 6 آزادراه ارومیه- تبریز و آزادراه تبریز- مرند در دست اجرا است.

سومین کریدور حیاتی ایران 

وی در تشریح سومین کریدور آزادراهی کشور از تهران تا ایلام در غرب کشور، اظهار داشت: این کریدور به طول 607 کیلومتر از تهران آغاز و با عبور از ساوه، همدان، کرمانشاه و حمیل به ایلام در غرب کشور می‌رسد. 288 کیلومتر آن در حال حاضر زیر عبور قرار دارد و 85 کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.

جزئیات جدید از چهارمین کریدور آزادراهی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی، اتصال تهران به بندرعباس را چهارمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال- جنوبی یک‌هزار و 297 کیلومتر است که محدوده تهران تا نطنز به طول 312 کیلومتر به صورت آزادراه در دست بهره‌برداری قرار دارد و عملیات اجرایی 985 کیلومتر دیگر هنوز آغاز نشده است.

کریدور شماره 5 کجاست؟

بازوند، تکمیل کریدور شماره پنج با هدف اتصال آزادراهی تهران- قزوین- رشت- آستارا را یکی دیگر از اولویت‌های دولت دانست و ادامه‌داد: این کریدور 520 کیلومتر است که در حال حاضر تا رشت به صورت آزادراهی زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی 190 کیلومتر دیگر نیازمند 350 هزار میلیارد ریال اعتبار است.

تکمیل کریدور شماره 6

وی در ادامه از تکمیل شدن 707 کیلومتر از کریدور آزادراهی شماره 6 خبر داد و گفت: این کریدور نیز در قالب اتصال تهران- قم- اصفهان-شیراز و بوشهر طراحی شده است و در حال حاضر حدود 66 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هفتمین کریدور ایران در این ناحیه قرار دارد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مسیر تهران- چرمشهر- گرمسار- سمنان- مشهد-سرخس را هفتمین کریدور آزادراهی کشور اعلام کرد و توضیح داد: این کریدور 954 کیلومتر است که 85 کیلومتر آن در قالب آزادراه جنوبی تهران تکمیل شده است و به منظور اتصال‌آزادراهی پایتخت به شمال شرق کشور 836 کیلومتر از آن باقی مانده است.

وی در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر سه هزار و 52 کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، 760 کیلومتر در دست اجرا قرار دارد و 1یک‌هزار و 882 کیلومتر نیز در دست مطالعه است و با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این اولویت‌های آزادراهی به دنبال مشوق‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در کنار دولت در توسعه شبکه آزادراهی کشور و بهره‌مندی از مزایای آن هستیم.

برنامه ایران برای ساخت 9 کریدور ترانزیتی

به گزارش اکوایران،  پیش از این نیز عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، از برنامه‌ریزی برای ساخت 9 کریدور ترانزیتی ریلی به طول 17 هزار کیلومتر خبر داده و تاکید کرده بود که این پروژه‌ها در صورت تأمین 10 میلیارد یورو سرمایه و اختصاص بودجه لازم، طی سه تا هفت سال تکمیل خواهند شد.

۷ شریان مهم ترانزیتی کشور را بشناسید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟