هواپیمای این حادثه که ابتدا با نام D-ADBQ ثبت شده بود اولین بار در 29 دسامبر 1997 پرواز کرد و از سال 1998 توسط خطوط هوایی DBA اداره شد. در 16 آوریل 2004 این هواپیما توسط هلیوس ایرویز اجاره شد و پس از آن مجدداً با رجیستر 5B-DBY و با نام مستعار المپیا به ثبت رسید.
پرواز 522 هلیوس ایرویز یک پرواز مسافربری برنامهریزی شده از مبدا لارناکا، قبرس، به پراگ، جمهوری چک، با توقف در آتن، یونان بود که اندکی پس از برخاستن در 14 آگوست 2005، ارتباطش با مرکز کنترل ترافیک هوایی (ATC) قطع شد و در نزدیکی Grammatiko، یونان سقوط کرد.
کاپیتان پرواز 522 هلیوس ایرویز، هانس یورگن مرتن، یک خلبان آلمانی 58 ساله بود که توسط هلیوس برای انجام پروازهای تعطیلات استخدام شده بود. این خلبان پیش از این پرواز 35 سال برای شرکت اینترفلاگ پرواز کرده بود. پس از سقوط هواپیما تمام 121 مسافر و خدمهٔ این هواپیما کشته شدند. این سانحه مرگبارترین سانحهٔ هوایی در تاریخ یونان است.
سابقه خرابی هواپیما
در 16 دسامبر 2004، در طی یک پرواز قبلی از ورشو، همان هواپیما با کاهش سریع فشار کابین مواجه شد و خدمه فرود اضطراری را انجام دادند. خدمه کابین به کاپیتان گزارش دادند که صدای ضربهای از درب سرویس عقب شنیده شده است و سوراخی به اندازه یک دست در مهر و موم در وجود دارد. هیئت بررسی حوادث و سوانح هوایی قبرس نتوانست به طور قطعی دلایل این حادثه را تعیین کند، اما دو احتمال را نشان داد: یک نقص الکتریکی که باعث باز شدن دریچه خروجی شده است، یا باز شدن ناخواسته درب سرویس عقب این دریچه را به وجود آورد.
برای پرواز 522 هلیوس ایرویز هیئت بررسی سوانح هوایی و ایمنی هوانوردی یونان (AIASB) زنجیره مستقیم رویدادهای علت و معلولی را که منجر به این سانحه شده است، فهرست کرده است که شامل، عدم تشخیص توسط خلبانان که سیستم فشار بر روی “دستی” تنظیم شده است، عدم شناسایی ماهیت واقعی مشکل توسط خدمه، ناتوانی خدمه به دلیل هیپوکسی، گرسنگی نهایی سوخت و برخورد با زمین میشد. کالبد شکافی قربانیان حادثه نشان داد که همه آنها در زمان سقوط و برخورد با زمین زنده بودند، اما نمیتوان مشخص کرد که آنها هوشیار بودند یا خیر.
بازرسان یونانی علت سقوط پرواز 522 هلیوس ایرویز در خارج از آتن را خطای انسانی عنوان کردند، زیرا هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه لارناکا نتوانست تحت فشار قرار گیرد. دادستانهای هر دو کشور مقامات خطوط هوایی را به دلیل کاهش عملیات ایمنی مقصر دانستند، در حالی که استدلال کردند که آنها به توصیههایی مبنی بر اینکه خلبانان استانداردهای لازم هوانوردی را برآورده نمیکنند عمل نکردهاند
0 دیدگاه