آخرین جزئیات از نتایج انتخابات پر التهاب ترکیه

آخرین جزییات از نتایج انتخابات ترکیه را می خوانید.
آخرین جزئیات از نتایج انتخابات پر التهاب ترکیه

رأی دهندگان امروز برای انتخابات پرالتهاب ترکیه اعم از پارلمانی و ریاست جمهوری مهمی به پای صندوق های رای می روند که انتظار می رود با رقابت شدیدی همراه باشد و می تواند بزرگترین چالشی باشد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دو دهه قدرت خود با آن مواجه است.

این رای یا به اردوغان اقتدارگرای فزاینده یک دوره پنج ساله جدید در مقام ریاست جمهوری اعطا می کند یا کشور عضو ناتو را در مسیری قرار می دهد که رقیب مخالف او آن را مسیری دموکراتیک تر می خواند.

دیگران چه می خوانند:

سازمان های رسانه ای در ترکیه از گزارش نتایج جزئی انتخابات پر التهاب ترکیه منع شده اند.

برای اولین بار در 20 سال ریاست جمهوری خود، نظرسنجی ها نشان می دهد که اردوغان 69 ساله در حال ورود به رقابتی است که پشت سر یک رقیب قرار دارد. نظرسنجی های نامعتبر و شبکه های اجتماعی از پیشی گرفتن کمال کیلیچداراوغلو، رهبر 74 ساله حزب چپ میانه، خبر می دهند. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، رقابت ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات در 28 می تعیین می شود.

رئیس جمهور ترکیه در طول 20 سال، قدرت گسترده ای ایجاد کرده است. اما ممکن است یکشنبه ببازد

بیش از 64 میلیون نفر، از جمله 3.4 میلیون رای دهنده خارج از کشور، واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند. مشارکت رای دهندگان در ترکیه به طور سنتی قوی است، که نشان دهنده ادامه اعتقاد به این نوع مشارکت مدنی در کشوری است که آزادی بیان زیادی ندارد.

انتخابات پر التهاب ترکیه در حالی برگزار می‌شود که کشور درگیر آشفتگی های اقتصادی است که منتقدان آن را ناشی از مدیریت نادرست دولت می‌دانند.

ترکیه همچنین از اثرات زمین لرزه قدرتمندی که در ماه فوریه در 11 استان جنوبی ویرانی ایجاد کرد و بیش از 50000 نفر در ساختمان های ناایمن جان دادند، متزلزل شده است. دولت اردوغان به دلیل واکنش تاخیری و کوتاه‌مدت به این فاجعه و همچنین اجرای سهل‌انگیز قوانین ساختمانی که وضعیت را تشدید کرد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

او در تلاشی برای جلب نظر رأی دهندگانی که به شدت از تورم آسیب دیده اند، دستمزدها و حقوق بازنشستگی و یارانه قبوض برق و گاز را افزایش داده و در عین حال صنعت دفاعی داخلی و پروژه های زیربنایی ترکیه را به نمایش گذاشته است.

ائتلاف ملت شش حزبی به رهبری کیلیچداراوغلو، قول داده است که کشور را به دموکراسی پارلمانی بازگرداند. آنها قول داده اند استقلال قوه قضائیه و بانک مرکزی را ایجاد کنند، کنترل و تعادل برقرار کنند و عقب نشینی دموکراتیک و سرکوب آزادی بیان در دوران اردوغان را معکوس کنند.

یکی دیگر از نامزدها، سیاستمدار چپ میانه، محرم اینس، روز پنجشنبه به دنبال کاهش قابل توجه در رتبه خود از رقابت کنار رفت، اما انصراف وی توسط هیئت انتخابات کشور باطل تلقی شد و آرای او شمارش خواهد شد.

رای دهندگان همچنین برای پرکردن کرسی های مجلس 600 نفره رای خواهند انداخت.

آخرین جزئیات از نتایج انتخابات پر التهاب ترکیه

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟