پیش بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲
پیش بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲

پارسینه: پیش بینی قیمت میلگرد یک عامل بسیار مهم در روند کاری پیمانکاران و فعالان حوزه ساخت به شمار می‌رود. اینکه چه میزان سرمایه‌گذاری برای شروع ساخت‌وساز نیاز است و کی بهترین زمان سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. هم‌چنین قیمت آهن‌آلات و به ویژه قیمت میلگرد و تیرآهن از جمله کالاهای تأثیرگذار در قیمت مسکن و هزینه ساخت‌وساز هستند و نرخ ساختمان‌سازی همواره به قیمت آهن‌آلات وابستگی دارد. در این مقاله به پیش بینی قیمت میلگرد تا آغاز سال 1403 می‌پردازیم و سعی می‌کنیم دورنمایی از روند قیمت میلگرد ارائه دهیم.


قیمت میلگرد در نیمه اول 1402

قیمت میلگرد پس از سال پرفراز و نشیب 1401، سال 1402 را با آرامشی نسبی در کانال 24 هزار تومان شروع کرد؛ اما این آرامش چندان نپایید و قیمت میلگرد خیلی زود به کانال 28 و 29 هزار تومان صعود کرد. پس از این افزایش، نرخ میلگرد شروع به اصلاح تدریجی کرد تا تابستان 1402 را در کانال 25 هزار تومان به پایان برساند. از دلایل اصلی اصلاح قیمت میلگرد از اوایل سال را می‌توان اصلاح و ثبات قیمت دلار در کانال 49 و 50 هزار تومان دانست. در ادامه پارامترهای مؤثر بر قیمت میلگرد در نیمه دوم سال 1402 را بررسی می‌کنیم و با قیمت میلگرد امروز مقایسه خواهیم کرد.

دیگران چه می خوانند:

 

عوامل بنیادی تأثیرگذار بر پیش بینی قیمت میلگرد 1402

برای پیش‌بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال 1402 باید در ابتدا به بررسی عوامل بنیادی بپردازیم که بر بازار آهن و قیمت میلگرد تأثیر می‌گذارد. این عوامل مهم شامل موارد زیر می‌شود:

  • نرخ دلار و نوسانات ارز
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • رونق اقتصادی، تورم و سیاست‌های اقتصادی مانند عوارض صادراتی یا آینده بورس کالا
  • قیمت جهانی فولاد و مواد اولیه

 

نرخ دلار و ارز

برکسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر قیمت میلگرد ساده و آجدار و سایر آهن‌آلات مستقیماً تحت تأثیر نوسانات نرخ دلار دچار کاهش یا افزایش شده است. کاهش سرمایه‌گذاری با تیره‌وتار شدن آینده اقتصادی، عدم امنیت مالی، ترس از تورم و خرید هیجانی در بازار و هم‌چنین افزایش هزینه تولید، از مهم‌ترین تأثیرات نرخ ارز بر بازار آهن به شمار می‌روند. همان طور که گفتیم ثبات نرخ دلار در کانال 50 هزارتومان از دلایل اصلی خروج میلگرد از کانال 28 هزار تومان و ورود به کانال 24 و 25 هزار تومان بوده است. باید دید قیمت دلار تا پایان سال 1402 چه روندی را در پیش خواهد گرفت. از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر نرخ دلار می‌توان به سیاست‌های خارجی دولت اشاره کرد. ناکارآمدی اقتصادی، وجود سایه جنگ، افزایش تنش‌های منطقه‌ای، عدم تلاش برای کاهش تحریم‌های اقتصادی و بهبود روابط با کشورهای غربی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ دلار در دهه اخیر است. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد هر اصلاح در قیمت دلار موقتی بوده و پس از مدتی دوباره شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود؛ بنابراین افزایش قیمت دلار حتمی خواهد بود و فقط باید دید سیر صعودی آتی دلار در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. شاید همگام با افزایش نرخ بنزین در آینده.

 

قیمت جهانی آهن و فولاد در سال 1402

سرانجام جنگ اوکراین، شروع سرمایه‌گذاری‌های دولتی در ساخت‌وساز به ویژه در چین و نحوه کنترل تورم جهانی از جمله دلایل تأثیرگذار بر قیمت جهانی فولاد هستند. افزایش قیمت جهانی فولاد معمولاً منجر به افزایش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی می‌شود. هرچند با توجه به میزان تورم داخلی، نمی‌توان عنوان کرد که کاهش قیمت جهانی فولاد تأثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد و سایر آهن‌آلات در بازار داخلی داشته باشد.

پیش بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال 1402

میزان عرضه و تقاضای میلگرد در بازار 1402

میزان تقاضای میلگرد با میزان سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت‌وساز ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به عدم بودجه برای مسکن‌سازی دولتی، کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل تورم و رکود در بازار و هم‌چنین کاهش ساخت‌وساز در نیمه دوم سال 1402 شاهد کاهش تقاضا برای مصرف میلگرد خواهیم بود که به رکود در بازار منجر می‌شود. هم‌چنین محدودیت در بخش انرژی مانند قطع گاز با شروع فصل سرما از مشکلات پیش روی در بخش تولید میلگرد و عرضه به شمار می‌رود؛ بنابراین در 6 ماهه دوم 1402 به دلیل رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، در بخش تقاضای میلگرد شاهد رکود خواهیم بود. این رکود می‌تواند باعث کاهش اندک و ثبات موقتی قیمت میلگرد در بازار شود. البته پرفروش ‌ترین میلگردها معمولاً کمی تقاضای بیشتری در بازار دارند و رکود کمتری را تجربه می‌کنند.

 

رکود، تورم و سیاست های اقتصادی

زمزمه‌های خروج میلگرد از بازار بورس کالا از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت میلگرد در 6 ماهه دوم 1402 خواهد بود. نحوه تغییرات در تعرفه‌های صادراتی، نحوه و درصد کنترل تورم و هم‌چنین میزان حمایت دولتی از مسکن‌سازان پارامترهایی هستند که می‌تواند قیمت میلگرد در نیمه دوم سال 1402 را تغییر دهند.

 

پیش بینی قیمت میلگرد در پاییز و زمستان 1402

قیمت میلگرد در پاییز و زمستان 1402 بیشترین تأثیر را از نوسانات ارز و هم‌چنین کاهش میزان تقاضا خواهد گرفت. به این ترتیب با توجه به اشباع بازار میلگرد در بخش تولید، ترکیبی از افزایش و رکود قیمت میلگرد را شاهد خواهیم بود. به طور طبیعی با آغاز فصل سرما از همین میزان اندک ساخت‌وساز هم کاسته خواهد شد و به این ترتیب به دلیل اشباع بازار میلگرد از تولیدکنندگان و کاهش تقاضا شاهد رکود در بازار میلگرد خواهیم بود. البته باید در نظر بگیریم که با توجه به تورم بالای 60 درصد، هر رکودی در بازار میلگرد آرامشی قبل از طوفان خواهد بود. هم‌چنین باید منتظر ماند زمزمه‌های حذف عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا تا چه میزان به حقیقت می‌پیوندد و چه تأثیری بر قیمت میلگرد خواهد داشت.

پیش بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال 1402

سخن پایانی

عدم دورنمای روشن از رونق اقتصادی در صنایع مصرف‌کننده مانند بخش مسکن، تورم بالا، وابستگی شدید بازار به نرخ دلار، عدم اتخاذ سیاست‌های خارجی تنش‌زدا، اخلال در زنجیره تأمین و هم‌چنین اشباع بازار میلگرد از تولیدکنندگان از جمله موارد تأثیرگذار بر قیمت میلگرد در نیمه دوم 1402 به شمار می‌روند. در حال حاضر قیمت میلگرد در کانال 24 الی 25 هزار تومان در حال نوسان است. در ادامه سال قیمت میلگرد 1402 احتمالاً از کانال 24 هزار تومان کمتر نمی‌شود و هم‌چنین در ادامه هم احتمالاً در سال 1402 از 28 هزارتومان بالاتر نخواهد رفت.

پیش بینی قیمت میلگرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟