طراح ایرانی رقیب تسلا شد

یک خودروساز نوپای چینی اعلام کرده که تا دو سال دیگر خودرو‌های الکتریکی‌اش را در اروپا تولید خواهد کرد و قصد دارد در این بازار با خودروسازانی نظیر تسلا، ب‌ام‌و و مرسدس- بنز رقابت کند. خودرو‌های این شرکت را نادر فقیه‌زاده، طراح ایرانی‌-آلمانی طراحی کرده که از ب‌ام‌و به آواتار رفته است.
طراح ایرانی رقیب تسلا شد

فقیه‌زاده خودرو‌های آواتار را در استودیویی در شهر مونیخ آلمان طراحی کرده است. این شرکت دو محصول دارد: شاسی‌بلندی به نام «یک‌یک» که از پارسال در چین عرضه شده و یک سدان به نام «یک‌دو» که به‌تازگی در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شده است.

آواتار در سال 2018 توسط هواوی تولید‌کننده محصولات الکترونیکی چینی، CATL بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان و شرکت خودروسازی دولتی چانگان تاسیس شد. این شرکت اعلام کرده که تا سال 2025 چهار مدل به بازار عرضه خواهد کرد. نادر فقیه‌زاده که سابقه طراحی ب‌ام‌و سری شش و سری هفت را در کارنامه‌اش دارد، آواتار را ساده، شیک و اسپرت طراحی کرده است.

دیگران چه می خوانند:
 

او می‌گوید هدفش طراحی خودرویی بوده که «بیرونش جسورانه، ناب و محکم به نظر برسد و داخلش حسی گرم و مهربان به سرنشینان القا کند». آواتار «یک‌دو» شیشه عقب ندارد و راننده برای دیدن عقب خودرو از دوربین استفاده می‌کند. به جای آینه‌های بغل هم دوربین گذاشته‌اند. در فاصله کاپوت تا شیشه جلو یک نمایشگر قرار دارد که راننده می‌تواند روی آن پیام‌هایی بنویسد.

اتاق خودرو به خاطر سقف تمام‌شیشه‌ای پرنور است. سقف را می‌توان با فشار دکمه‌ای مات کرد تا جلوی نور شدید خورشید گرفته شود. علاوه بر نمایشگر بزرگی که وسط داشبورد است، یک نمایشگر 35اینچی هم پشت داشبورد و پایین شیشه جلو قرار دارد که راننده می‌تواند اطلاعات مختلف را به‌دلخواه روی آن نمایش دهد. سیستم صوتی با 27 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع با سه عطر که ویژه آواتار ساخته شده و امکان انتخاب نور اتاق با 64 رنگ از جمله امکانات دیگر خودرو است.

 
 

جزئیات فنی مدل «یک‌دو» هنوز اعلام نشده است، اما پیش‌بینی شده خودرو از باتری‌های جدید شرکت CATL استفاده خواهد کرد که می‌تواند در ده دقیقه به اندازه 400 کیلومتر حرکت شارژ شود. مدل شاسی‌بلند «یک‌یک» را می‌توان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قوی‌ترین مدل 570 اسب بخار نیرو دارد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش کمتر از 4 ثانیه است.

آواتار می‌گوید گران‌ترین مدل «یک‌یک» با هر بار شارژ تا 710کیلومتر حرکت می‌کند. قیمت خودرو، پیش از انتخاب امکانات سفارشی، بین 50 تا 57هزار دلار است. یک مدل گران‌تر از این شاسی‌بلند هم ساخته شده که توسط بوتیک فرانسوی ژیوانشی تزیین شده و تنها 500 دستگاه از آن تولید شده است. قیمت این مدل 86 هزار دلار است.

طراح ایرانی رقیب تسلا شد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟