هفته گذشته تغییرات قیمت خودروهای وارداتی نشان داد که مدلهای ژاپنی بازار خودرو طی هفتههای گذشته کاهش قیمت را ثبت کردند. بطور مثال قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل عمان طی یک روز 100 میلیون و در دو هفته گذشته 300 میلیون ارزان شده است. لکسوس هیبرید از شاسی بلندهای وارداتی است که در دو هفته 300 میلیون کاهش داشته است. قیمت مزدا 3 از خودروهای مونتاژی ژاپنی نیز یک روزه 20 میلیون کاهش پیدا کرده است. همچنین قیمت میتسوبیشی نیز با ریزش 20 میلیونی نسبت به روز گذشته به روزرسانی شده است.
برخی کارشناسان تصور می کنند قیمت خودرو همانطوری که با هیجان بالا رفت، دقیقاً به همان صورت با هیجان بیشتر نیز در حال کاهش است. البته اخباری هم که اخیراً از ترخیص خودروها و تسهیل واردات از سوی سازمان استاندارد به گوش رسید، که میتواند در بازار خودرو اثرگذار باشد.
رییس سازمان ملی استاندارد چند روز گذشته در بازدید از خودروهای وارداتی در گمرک غرب تهران، از شرکت سایپا خواست با دادن تعهد در رابطه با برخی نواقص نسبت به ترخیص خودروهای وارداتی اقدام کند. خبری که موجب شد تا گام اول تعیین تکلیف وارداتیها برداشته شود و وارداتیها در دو هفته اخیر افت بیشتر قیمت را تجربه کنند. بنابراین پیشبینی میشود که در هفته پیش رو قیمت خودرو در بازار کاهشی باشد.
طی روزهای گذشته بیشترین خبرهای خودرویی حول و حوش ترخیص و تعیین تکلیف این خودروها در گمرکات کشور چرخید، بهطوریکه رییس کل دادگستری هرمزگان برای جلوگیری از معطلی و احتکار هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شده در بنادر استان، دستور قضایی صادر کرد.
در گزارش منتشر شده از سوی گمرک هرمزگان در حال حاضر هزار دستگاه خودروی هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت و سان یانگ وارد کشور معطل شدهاند و چندماهی است که در این گمرک معطل شدهاند و به گفته فعالان بازار ترخیص این خودروها میتواند به کاهش قیمت خودروهای وارداتی شتاب دهد. به این خودروها وارداتیهای چانگان را نیز باید افزود که با این شرایط میتوان گفت تعداد بیشتری خودرو در انتظار ورود به بازار هستند.
علاوه بر عوامل ذکر شده به گفته فعالان بازار خودرو سردرگمی نرخ دلار هم بر کاهشی شدن این بازار دامن زده است، بهطوریکه به گفته فعالان بازار خودرو بخشی از کاهش قیمت خودروهای وارداتی به نوسان نرخ دلار باز میگردد، در هفته سپری شده قیمت دلار میان ثبات و افت در گردش بود، بهطوریکه برخی از فعالان بازار از آن با عنوان سرگیجه در بازار خودرو یاد میکردند.
اما در نهایت تغییرات یک تا دو هزارتومانی نرخ دلار در بازار آزاد طی هفته های گذشته نشان داد بازار خودرو چندان رغبتی به این تغییرات ندارد و همچنان رکود و نزول در بازار خودرویی کشور وجود دارد و اینبار شاهد تغییراتی در بازار خودرو هستیم که تا قبل از این اگر نگوییم بی سابقه، اما کم سابقه بوده است.
در این میان برخی از کارشناسان نیز معتقدند، اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد، حتی اگر نوسانات ارزی را شاهد باشیم، مردم دیگر خودرو را نمیخرند که به عنوان سرمایه حفظ کنند چون میدانند که به هرحال عرضه میشود، بنابراین باید نسبت به نیاز بازار تولید و یا واردات انجام شود تا بازار به تعادل برسد.
قیمت خودروهای داخلی در بازار هفته گذشته نیز به شرح زیر اعلام شده است:
«پژو پارس حدود 500 میلیون تومان»، «پژو پارس «تییو5 » 615 میلیون تومان»، «تارا اتوماتیک 770 میلیون تومان»، «تارا دندهای 665 میلیون تومان»، «رانا 485 میلیون تومان»، «دنا اتوماتیک 815 میلیون تومان»، «کوییک 334 میلیون تومان»، «کوییک آر 338 میلیون تومان»، «کوییک آر توماتیک حدود 402 میلیون تومان»، «کوییک اس 448 میلیون تومان»، «تیبا 2 حدود 340 میلیون تومان» و «تیبا صندوقدار 330 میلیون تومان». همچنین قیمت خودروی «شاهین 560 میلیون تومان»، «هایما اس 7 پلاس یک میلیارد و 390 میلیون تومان»، «هایما اس 8 یک میلیارد و 850 میلیون تومان» اعلام شده است.
از سوی دیگر با اعلام موافقت وزارت صمت مبنی بر تداوم عرضه تمامی کالاها در بورس کالا، حالا خودرو در یکقدمی تالار نقرهای قرار گرفته است. حدود سه هفته پیش ابراهیم رئیسی به سه وزیر صمت، نفت و اقتصاد ماموریت داد که در خصوص عرضه کالاها در بورس کالا اعلام نظر کنند. در نهایت با برگزاری چندین جلسه، هشتم مردادماه صورتجلسهای منتشر شد که مطابق آن هر سه وزارتخانه موافقت خود را با درخواست رئیسجمهور اعلام کردند. بدین ترتیب پیشبینی میشود خودرو در سرلیست عرضه در تالار نقرهای قرار بگیرد.
بر این اساس علاوه بر تصمیم بر ادامه عرضه تمامی کالاها در بورس کالا از سوی وزرا و هموار شدن عرضه خودرو در بورس کالا، نشانههایی مبنی بر عزم دولت برای ازسرگیری فروش خودرو در بورس کالا وجود دارد. 28 اردیبهشت سال گذشته بود که برای اولین بار خودرو در بورس کالا حضور یافت. طبق آمار مرکز پژوهشهای مجلس از تاریخ مذکور تا 18 دیماه سال 1401 که راه خودرو از بورس جدا شد، 34هزار و 816 دستگاه خودرو در بورس عرضه شدند.
همچنین وزیر صمت گفته کاهش قیمت خودرو شدنی است! علیآبادی مدعی شده: تلاش میکنیم کیفیت و استانداردهای خودرو را بهبود ببخشیم. او افزود شورای رقابت زیر نظر ما نیست، ما عضو داریم، اما تحت نظارت ما نیست. آنچه واقعیت است این است که همه چیز باید بهسمت بازار برود، ما داریم بهسمت اقتصاد بازار حرکت میکنیم. کاهش قیمت خودرو بهشرطی که همه به هم کمک کنیم، میتواند اتفاق بیفتد.
ادعای علی آبادی در حالی مطرح شده که بنظر می رسد وزیر در زمانی که مطمئن شده بازار به ثبات قابل اتکایی رسیده و نسبتاً درگیری قیمت دلار نسبت به بازار خودرو از هم فک شده و تمایلی به هم نشان نمی دهد، این ادعا را مطرح تا راستی آزمایی آن چندان دشوار نباشد.
0 دیدگاه