فروند اول یاسین با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازهای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانههای عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابههای فرود بخشی از توانمندیهای به دست آمده در این فروند است. در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکتهای دانش بنیان استفاده شده است.
مشکات نوشت: تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهمترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت دادههای پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی دادههای سورتی و پروازی) است که یک تحول در امر آموزش خلبانی محسوب میشود.
با توجه به ماکتهای ارائه شده از این هواپیما در نمایشگاه ماکس انتظار میرود در این نسخه از یاسین شاهد استفاده از نمایشگرهای دیجیتال مشابه نمونههای بکار رفته در جنگنده کوثر باشیم.
با توجه به بنر به نمایش درآمده نمایشگرهای دیجیتال ساخت صاایران در این پروژه استفاده خواهند شد.
یاسین دارای 3 جایگاه است که جایگاه مرکزی برای حمل باک سوخت خارجی و دو جایگاه دیگر برای حمل سلاح میتواند استفاده شوند. برای پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی میتواند تسلیحاتی مثل گونه ایرانی بمب SDB, موشک ماوریک، بمب یاسین، موشک شفق را حمل کند. برای استفاده از این تسلیحات جت نیازی به رادار ندارد و میتواند عملیات CAS یا پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی را انجام دهد.
0 دیدگاه