جمهوری آذربایجان رزمایش نیرو‌های ویژه را در مرز ایران آغاز کرد

تیتر اقتصادی: جمهوری آذربایجان در ادامه اظهارات و اقدامات تحریک آمیز خود علیه ایران، رزمایشی را در مناطق مرزی جنوبی این کشور آغاز کرد.
جمهوری آذربایجان رزمایش نیرو‌های ویژه را در مرز ایران آغاز کرد
دیگران چه می خوانند:
به گزارش تیتر اقتصادی: خبرگزاری ترند به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش داد که یگان‌های نظامی نیرو‌های ویژه این کشور رزمایشی را در مناطق مرزی با ایران آغاز کرده اند. گفته شده که این رزمایش بر اساس برنامه تمرینات رزمی سال ۲۰۲۲ که توسط ذاکر حسنف، وزیر دفاع تایید شده برگزار می‌کنند.


در این رزمایش پس از ارائه گزارش فرماندهان تعیین وظایف، نیرو‌های ویژه از نقاط استقرار دائمی خارج و به مناطق عملیاتی اعزام شدند.

یگان‌های نیروی هوایی و نیرو‌های موشکی و توپخانه‌ای که در این رزمایش شرکت داشتند در فرودگاه‌ها و مناطق تعیین شده مستقر شدند و سپس قابلیت همکاری با سایر انواع نیرو‌ها سازماندهی شد.

طبق برنامه اعلام شده، در مراحل بعدی این رزمایش، یگان‌های نیروی ویژه با همکاری یگان‌های نیروی هوایی و پشتیبانی موشکی و توپخانه، وظایف متعددی را انجام خواهند داد.

رزمایش جمهوری آذربایجان در مرز‌های جنوبی این کشور یک روز پس از سفر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به تهران و دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، آغاز شده است.

صبح امروز نیز رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از سازمان اطلاعات این کشور مدعی شدند که طی عملیاتی علیه یک گروه مسلح که توسط سپاه پاسداران در جمهوری آذربایجان ایجاد شده بود، ۱۹ نفر از اعضای این سازمان را دستگیر کرده است.

بر اساس این گزارش، اعضای بازداشت شده اعتراف کرده اند که در ایران و سوریه آموزش‌های نظامی دیده و به دنبال فعالیت‌های مسلحانه در جمهوری آذربایجان بودند.

 به گزارش تسنیم، منظور رسانه‌های آذربایجان از گروه مسلح همان حسینیون هستند که شیعیان جمهوری آذربایجان در جنگ سوریه را شامل می‌شوند. این گروه در مبارزه با داعش نقش مهمی بر عهده داشت، اما پس از بازگشت به کشورشان از سوی نیرو‌های امنیتی به اتهام اقدامات مسلحانه و خلاف امنیت ملی آذربایجان دستگیر شده و به زندان رفته اند.

اواخر شهریور ماه گذشته نیز رزمایش سپاه پاسداران در «منطقه عمومی ارس» در مرز ایران با جمهوری آذربایجان به مدت سه روز برگزار شده بود.

مانور گسترده نیروی زمینی سپاه پاسداران که با اجرای عملیات‌های هلی‌برن، پهپادی و توپخانه‌ای همراه بود بویژه با احداث پل‌های متحرک و عبور تانک‌های ایرانی از رود ارس وارد مرحله جدیدی شد و واکنش‌های متعدد محافل نزدیک به حکومت باکو را در پی داشت.

از زمان آغاز جنگ دوم قره‌باغ تا کنون نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ۳ رزمایش در منطقه ارس و مرز مشترک ایران با کشور‌های آذربایجان و ارمنستان اجرا کرده‌اند.

پس از جنگ قره باغ در سال ۲۰۲۰، مقامات باکو با همراهی ترکیه تلاش‌هایی را برای ایجاد شکاف در مرز ایران و ارمنستان آغاز کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در سفری که همزمان با رزمایش ایران به جمهوری آذربایجان داشت با اشاره تلویحی به نگرانی ایران از بازشدن دالان زنگزور میان جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان گفته بود که «ترس و نگرانی برخی محافل در مورد کریدور زنگزور» بی اساس است و «پس از این همه اقدامات انجام شده در قره‌باغ، جایی برای چنین ترسی وجود ندارد.»

همزمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، که در ایروان با مقام‌های ارمنی دیدار داشت، بار دیگر تاکید کرد که «تهران هرگونه تغییر در کریدور‌های تاریخی منطقه را تحمل نخواهد کرد و این خط قرمز تهران است.»

جمهوری آذربایجان رزمایش نیرو‌های ویژه را در مرز ایران آغاز کرد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟