همه چیز درباره تاریخچه شب یلدا

جشن شب چله؛ یک سنت باستانی ایران که همچنان در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.
همه چیز درباره تاریخچه شب یلدا
دیگران چه می خوانند:
به گزارش پارسینه، شب چله یا یلدا و جشن‌های مرتبط با آن، یکی از سنت‌های باستانی و کهن ایران است. در زمان‌های گذشته که انسان‌ها از کشاورزی به عنوان سبک زندگی خود استفاده می‌کردند و با گذشت فصل‌ها و تغییرات طبیعی مواجه بودند، توانستند فعالیت‌های خود را با گردش خورشید، تغییر فصول و تنظیم زمان‌ها، هماهنگ کنند.
 
این تفکر موجب شد که نور و روشنایی خورشید نماد خیر و خوبی شناخته شود و به همین تداخلات نورانی و تاریکی شب، مبارزه‌ای اسطوره‌ای در نظر گرفته شود. تاریکی که با نماد اهریمن در نبرد بود، در طولانی‌ترین شب سال به اوج قدرت خود می‌رسید و بنابراین مردم به جشن‌ها و آیین‌هایی روی آوردند که به تدریج با گذشت زمان شادی و جشن گرفتن را به خود اختصاص داد. چرا که آنان معتقد بودند پس از طولانی‌ترین شب سال، پیروزی بر تاریکی حتمی بوده و نور و روشنایی دوباره بازمی‌گردد.
 
احتمالاً این جشن توسط مهاجران هندوایرانی در دوران اوایل هزاره دوم قبل از میلاد به ایران منتقل شده است، اما ممکن است قدمت آن به دوران پیش از زرتشت، یعنی هزاره 3 تا 4 قبل از میلاد بازگردد. در پس این جشن‌ها، مفاهیمی مرتبط با تولد پیامبران و اشخاص مقدس، مانند داستان‌های زایش خدای مهر در آیین میترائیسم و حتی تولد حضرت مسیح (ع) در شب یلدا، برجسته شد.
 
با گسترش اسلام در ایران، آیین‌های مربوط به شب چله همچنان حفظ شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. در حال حاضر، علاوه بر ایران، در مناطق مختلفی از جمله افغانستان، بخش‌هایی از پاکستان، شمال هند، کشمیر و تاجیکستان، همچنان این جشن‌ها و آیین‌ها جشن گرفته می‌شود.

همه چیز درباره تاریخچه شب یلدا

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟